0

آبشار و چشمه آب گرم سردابه در اردبیل

بازدید 367

از جذاب ترین جاهای دیدنی اردبیل میتوان آبشار سردابه را در روستای سردابه اردبیل نام برد که چشمه آب گرم طبیعی شفابخش  هم در دامن خود دارد و گردشگران زیادی هم برای زیبایی آبشار و هم برای استفاده از خواص درمانی چشمه آب گرم سردابه به این مکان می آیند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این جاذبه گردشگری بینظیر بدانید.

با آمدن به آبشار سردابه و چشمه آب گرم معدنی با یک تیر چند نشان بزنید.

آب این چشمه حاوی گاز سولفید هیدروژن است که از چند شکاف طبیعی زمین خارج شده و وارد استخری شده و از آنجا به پایین دره می ریزد. بر روی سنگ های کنار حوض و سنگ های جویبار، رسوبی به رنگ نخودی متشکل از محلول های قلیایی و مقداری گوگرد دیده می شود.

علاوه بر وجود غارهای مختلف در اطراف آبشار، گیاهانی مانند خزه، سرخس و سایر گیاهان آبزی دیوارهای سنگی را سبز رنگ کردند. در زیر آبشار مکانی برای استراحت و انجام مراسم وجود دارد.

آبشار و آب گرم سردابه کجاست؟

آبشار و آب گرم سردابه در روستایی به همین نام در نزدیکی شهر اردبیل و در دره ای وسیع قرار دارد. این آبشار در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل و در دامنه شرقی کوه سبلان قرار دارد و از همین جا سرچشمه می گیرد.

آدرس: استان اردبیل، 28 کیلومتری غرب اردبیل، روستای سردابه

جاده دسترسی به آبشار سردابه

اگر 24 کیلومتری غرب شهر اردبیل را طی کنید به روستای سردابه می رسید. به دنبال آبشار سردابه باشید تا بهترین مسیر این روستا را به شما نشان دهد. به جز چند صد متر آخر، کل مسیر آسفالت است و حتی اگر وسیله نقلیه زمینی نداشته باشید، به راحتی می توانید به آبشار نزدیک شوید.

دشتی سرسبز، جاده ای شیب دار زیبا و در نهایت آبشاری مرتفع و هیجان انگیز در انتظار مسافرانی است که این نقطه از ایران را انتخاب می کنند. جاده دیدنی به سمت آبشار یکی از جذاب ترین مسیرهای سفر شما خواهد بود.

ویژگی های چشمه آب گرم و آبشار سردابه

یکی از ویژگی های آب آبشار سردابه گازدار بودن آن و گاز موجود در آن گاز کربنیک است. ارتفاع آبشار سردابه حدود 15 تا 20 متر تخمین زده می شود و حجم جریان آب در فصل بارندگی به بالاترین حد خود می رسد. دمای چشمه آب گرم و آبشار سردابه نیز به حدود 35 درجه سانتیگراد می رسد. جریان آب در سرداب نسبتاً کم است و محدود به خروجی چند چشمه بالادست است که دائماً در جریان هستند. آب آن زلال و کمی ترش و بی رنگ است و بوی گوگرد به مشام می رسد.

چشمه آب گرم سردابه که مردم محلی آن را قیه سو می نامند، خواص درمانی برای یرقان، بیماری های پوستی و استخوانی دارد و به همین دلیل سالانه مسافران زیادی به این منطقه می آیند. وجود هفت منبع آب گرم در روستای سردابه گردشگران را قادر می سازد تا به راحتی از این منابع استفاده کنند. از معروف ترین این چشمه های آب گرم می توان به قیه سویی سردابه اشاره کرد که با بهترین امکانات و گردشگری پذیرای گردشگران است.

بهترین زمان برای سفر به آبشار سردابه

علاقه مندان به تورهای طبیعت گردی، تفریحی و گردشگری سفر به آبشار سردابه و دشت های اطراف را به فصل گرم سال موکول می کنند. در فصل زمستان هم این آبشار جذابیت دارد، به خصوص که بخش هایی از آبشار یخ زده و برف اطراف آن را پوشانده است.

نکاتی برای بازدید از آبشار و آب گرم سردابه

جاذبه های طبیعی دارایی های ارزشمندی هستند که باید برای حفظ آنها تلاش کنیم.

هنگام سفر به این آبشار از ریختن زباله خودداری کنید.
اگر قصد دارید در فصول سرد سال از این آبشار دیدن کنید. ابزار و وسایل لازم را به همراه داشته باشید.
در روستای سردابه رستوران و مغازه وجود دارد و می توانید غذای مورد نیاز خود را تهیه کنید.
در روستای سردابه اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد و برای اقامت مشکلی نخواهید داشت.

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.