0

پل خواجو از جاذبه های توریستی اصفهان

پل خواجو از جاذبه های توریستی اصفهان
بازدید 359

پل خواجو از جاذبه های توریستی اصفهان

پل خواجو از جاذبه های توریستی اصفهان است. اصفهان پایتخت دوره صفویه به علت وجود زاینده رود در وسط شهر، شهری پر از پل های تاریخی و زیباست. این پل ها هر یک از جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می روند.

پل مارنان، پل شهرستان، سی و سه پل، پل چوبی و پل خواجو پل های معروف و تاریخی شهر اصفهان عزیز روی رودخانه زاینده رود هستند. یکی از این پل ها را می توان به لحاظ معماری زیباترین آنها دانست که معمولا به ویژه در شبها مناظری بدیع را در کنار آن می توان مشاهده کرد و آن پل خواجو است. در این مطلب قصد داریم به اختصار به معرفی پل خواجو از جاذبه های توریستی اصفهان بپردازیم.

این پل زیبا که در شرق سی و سه پل روی زاینده رود قرار گرفته، در انتهاى خیابان کمال اسماعیل اصفهانى و انتهاى خیابان خواجو، واقع شده است. طبق نظر باستان شناسان، پل خواجو روی پلی که پیش از این وجود داشته و خراب و ویران شده بود، بنا شده است.

این پل به دستور شاه عباس دوم، در سال ۱۰۶۰ قمری ساخته شده و با تزئینات و کاشیکاری فراوان، از آثار بسیار ممتاز شهر اصفهان به حساب می آید. طول این پل ۱۳۳متر بوده و عرض آن نیز به ۱۲متر می رسد.

پل خواجو از جاذبه های توریستی اصفهان

در فصل بهار و هنگام طغیان آب زاینده رود، منظره بسیار جالبی در اطراف این پل زیبا به وجود می آید به گونه ای که باعث شده مردم در این مکان نشسته و به تماشای زیبایی های این مکان بپردازند.

در وسط پل، برای اقامت موقتی پادشاه و خانواده سلطنتی، ساختمان مخصوصی که به بیگلربیگی شهرت دارد، احداث شده است. به نوشته تاریخ نگاران هدف شاه عباس دوم از ساختن پل خواجو، پیوند دادن دو محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده‌ است.

پل خواجو دارای ۲۴ دهانه‌ بوده که از مکعب‌ های به دقت تراش‌ خورده، ساخته شده است. اطراف پل در ایام بهار و تابستان و روزهاى تعطیل، محلی عمومی برای تفرج اهالى است و بعضى روزها به حدى جمعیت زیاد است که عبور و مرور در طبقه دوم، تقریباً مشکل مى ‏شود. گردشگران خارجی نیز معمولا همواره در اطراف این پل در حال دیدن منظره زیبا و عکس گرفتن از آن مشاهده می شوند.

اصفهان شهری است پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی ٬ حتما چند روزی را در اصفهان سپری کنید ….

 

با تشکر 

مجله گردشگری و توریستی 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.