0

حمام تاریخی وکیل در شیراز

بازدید 135

حمام وکیل یکی از بناهای تاریخی زمان زندیان در شیراز و در خیابان لطفعلی خان زند است.این حمام قدیمی با معماری منحصر به فرد زمان خود که کنده کاری ها و نقاشی های خاصی دارد، بسیار مشهور است.

حمام وکیل زند اکنون به عنوان موزه مردم شناسی مورد بازدید قرار میگیرد.و با بازدید از این موزه با سنت و پوشش اصیل و فرهنگ شیراز قدیم آشنا میشوید.

حمام وکیل در گذشته تنها محلی برای استحمام نبود، بلکه برای مراسم مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. تمی زیبا و بازسازی شده با کمک مجسمه های جالب دارد. در این حمام از گوش دادن به موسیقی محلی و همچنین تماشای مجسمه های بسیاری با لباس های سنتی لذت خواهید برد.در زیر می توانید با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

حمام وکیل کجاست؟

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان طالقانی

حمام وکیل در مرکز شهر شیراز، در خیابان طالقانی، غرب مسجد و بازار وکیل واقع شده است.

برای رسیدن به حمام وکیل با ماشین شخصی باید به بلوار کریم خان زند رفته و بعد از میدان شهدا وارد خیابان طالقانی شوید. ماشین خود را در این خیابان پارک کنید و چند دقیقه پیاده روی تا حمام وکیل بروید.

در صورت تمایل می توانید از مترو استفاده کنید. برای این کار در ایستگاه زندیه پیاده شوید. از این ایستگاه حدود 10 دقیقه پیاده تا حمام وکیل راه است.

ساعت بازدید و قیمت بلیط حمام وکیل

بلیط ورودی حمام وکیل در سال 1400 هجری قمری برای هر نفر پنج هزار تومان است. از ساعت 9 صبح تا 17 می توانید از این جاذبه تاریخی دیدن کنید. این حمام در مناسبت های مذهبی مانند شهادت امام علی (ع)، تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است.

چه کسی حمام وکیل را ساخت؟

پس از روی کار آمدن کریم خان زند ،شیراز را به پایتختی برگزید و مساجد، بازار، حمام، آب انبار، قلعه، کتابخانه، کاروانسرا، ضرابخانه و ساختمان های زیادی در این شهر ساخت.
یکی از آثار باقی مانده از او، حمام وکیل است که در غرب مسجد وکیل قرار دارد و به دلیل کنده کاری ها و نقوش تزیینی بی نظیرش در بین گردشگران شهرت دارد. این حمام که در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به پایان رسید، با ۸۶۶۰ متر زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های ایران محسوب می‌شود. در واقع، حمام به عنوان یک مرکز اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می گرفت، بنابراین ساخت یک حمام بزرگ یک دستاورد بزرگ بود.

حمام وکیل به شکل مستطیل ساخته شد و خود پادشاه، یعنی کریم خان زند، دستور ساخت آن را داده است.

تاریخچه حمام وکیل

حمام وکیل شیراز به دستور کریم خان زند در سال 1187 هجری قمری ساخته شد و با نقاشی های زیبایی مزین شد. بعدها شاهان دیگر در دوره قاجار تغییراتی ایجاد کردند تا اینکه بنا و تزئینات حمام وکیل مرمت شد. معماران این دوره با استفاده از ساروج قسمت هایی از حمام را پوشانده و دوباره تزئین کردند.

حمام وکیل تا دوره پهلوی دوم مورد استفاده قرار می گرفت و رختکن یا اتاق کنار تخت و همچنین بخش هایی که به عنوان حمام خصوصی استفاده می شد به مرکز قدرت تبدیل شد. در این دوره شکاف های دیوار و سقف باعث بسته شدن حمام شد و در سال 1351 اداره باستان شناسی مرمت را در دستور کار قرار داد.
پس از انقلاب اسلامی ایران کاربری حمام تغییر کرد و مدتی به عنوان رستوران و غذاخوری برای گردشگران خدمت کرد. اما وجود آسیب باعث شده است تا کاربری حمام به موزه تبدیل شود و قسمت های مختلف حمام و مجسمه های انسان باستانی در حال غسل و… در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است. حمام وکیل با شماره 917 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بهترین زمان برای بازدید از حمام وکیل

حمام وکیل یکی از مکان های دیدنی شیراز است که در ایام تعطیلات به ویژه در نوروز با سیلی از گردشگران و بازدیدکنندگان مواجه می شود. اردیبهشت یا اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه بدون شلوغی است. با این حال حتی اگر در تابستان به این حمام بروید، هوای خنک داخل آن حس خوبی به شما می دهد.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.