0

جمعه مسجد در اردبیل

بازدید 156

جاذبه های گردشگری قدیمی که بخشی از تاریخ را برای ما تعریف میکنند همیشه جذاب و پرطرفدار هستند.در همه جای دنیا به بناهای تاریخی و قدیمی مثل کلیسا و مسجد و … اهمیت زیادی داده و سعی در بازسازی و نگهداری آنها میشود.در کشور ما هم این بناهای زیبای گردشگری کم نیستند.

جمعه مسجد(مسجد جمعه) یکی از بناهای معروف اردبیل در منطقه پیرشمس الدین است.

این بنای تاریخی در کنار آتشکده اشکانی قرار دارد. در بنای قدیمی مسجد تالار، رواق و طاق نمایی باشکوهی وجود داشت که برخی از آنها مربوط به آتشکده بود. این بنادر در سال 620 هجری قمری بر اثر حمله مغول ویران شد و در حدود سال 650 هجری قمری بازسازی شد. در حال حاضر ساختمان اصلی مسجد تخریب شده و تنها بخشی از آن باقی مانده است.

راه دسترسی به جمعه مسجد

برای رسیدن به مصلی جمعه از میدان شریعتی در مرکز شهر به بلوار امام خمینی بروید و پس از رسیدن به تقاطع طالقانی به سمت بلوار مدنی حرکت کنید. پس از ورود به بلوار مدنی ، و پس از طی چند صد متر، مسجد جمعه در سمت چپ شما نمایان می شود.

معماری جمعه مسجد اردبیل

بنای اصلی جمعه مسجد اردبیل تخریب شده است و قسمت های باقی مانده از مسجد تنها گنبد و رواق مسجد اعظم است. اگرچه تاریخچه مسجد به دوره سلجوقیان برمی گردد، اما معماری مسجد با معماری مساجد دوره سلجوقی تفاوت زیادی دارد; به این معنا که مساجد دوره سلجوقی عموماً دارای چهار نما هستند; اما اینجا مسجدی با چهار صومعه نیست.

جمعه مسجد اردبیل که بنای اصلی آن آجری است از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول مسجد پایه مناره است که در فاصله کمی از مسجد قرار دارد. این مناره به سبک معماری سلجوقی ساخته شده و از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت پایه مناره هشت ضلعی و قسمت دیگر بدنه استوانه ای مناره به قطر پنج متر است.

روی بدنه مناره کتیبه ای وجود دارد.گفته می شود این کتیبه متعلق به «اوزون حسن آکویونلو» به تاریخ ۸۷۸ هجری قمری است. این کتیبه ربطی به مسجد ندارد و نحوه قرارگیری آن بر روی مناره نشان می دهد که از جای دیگری آورده شده و روی مناره گذاشته شده است.
قسمت دوم مسجد تیری از 9 ستون چوبی به ابعاد 8×15 متر است و ستون ها بر روی ازاره های سنگی نامنظم قرار گرفته اند. رواق شمالی گنبد که به سنت رواق سازی دوره ساسانی ساخته شده بود، در دوره قاجار به آرامگاه و نمازخانه ساده با سقف تیرآهن ساده تبدیل شد. ورودی چوبی تراش خورده میخ های آهنی و کتیبه ای بر روی لنگه حک شده است.

قسمت سوم بنا، مسجد قدیمی است که از چهار طاق و گنبد تشکیل شده است. کل بنا از آجر ساخته شده و در تزئینات آن کاشی بسیار کمی دیده می شود. بیشتر قسمت جلو تقریباً از بین رفته است و فقط قسمت کوچکی از آن باقی مانده است. بخش‌هایی از تزئینات داخلی زیر گنبد کاشی‌پوش که قسمت سوم بنا را تشکیل می‌دهد، همچنان در داخل بنا وجود دارد.
بنای اصلی مسجد که محوطه مکعبی آن همچنان پابرجاست، در دوره آبادانی گنبدی بوده است. محوطه اصلی مسجد پیش بینی شده در میدان دارای طاق نماهای فراوان در قسمت های غربی و شرقی با سه دهانه در هر بدنه است. راهروهای باریک بین هر یک از طاق ها به قسمت های مختلف مسجد از جمله مسجد و شبستان اصلی منتهی می شود.

رواق مجاور گنبد هم اکنون به عنوان مسجد روبازی که از جنوب به محوطه محراب و از غرب و شرق به راهروهای زیرزمینی باز می شود مورد استفاده مردم محلی قرار می گیرد. روکش فعلی مسجد به صورت سقف تیرچه تخت با سه ردیف ستون سه گانه ساخته شده در دوره قاجاریه است.

آنچه از مسجد باقی مانده تنها بخشهایی از بدنه منشوری گنبد است. گنبد بزرگ مسجد فروریخته و راهروها و راهروهایی در زیر تالار اصلی مسجد به صورت شبکه ای منظم و مقرون به صرفه برای تسهیل عبور و مرور افراد، گروه ها و جوامع ساخته شده است. در هر دو متر این معابر به صورت یک تقاطع دیده می شود و هر یک از این راهروهای زیرزمینی 190 سانتی متر طول و 80 سانتی متر عرض دارند. تجاوزات زیادی به اطراف مسجد صورت گرفته و به دلیل رعایت نشدن محدوده تپه، مساحت مسجد کوچک شده است. مسجد هم اکنون در کنار جاده و در مسیر خودروهای سنگین قرار دارد که می تواند خطر  فرسودگی مسجد را افزایش دهد. در برخی منابع این مسجد را مسجد جامع نیز می نامند.

جاذبه های گردشگری اطراف جمعه مسجد:

دریاچه شورابیل

آدرس: اردبیل، جاده میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل که در غرب شهر اردبیل قرار دارد یکی از مهم ترین مراکز تفریحی اردبیل با امکانات خوب است. مسیر پیاده روی، پیست قایقرانی، زیپلاین و مسیر دوچرخه سواری اطراف دریاچه شورابیل از جمله امکانات این دریاچه است.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

آدرس: اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو، بقعه شیخ صفی

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.