2

دریاچه گهر دورود جاذبه طبیعی لرستان

دریاچه گهر دورود جاذبه طبیعی لرستان
بازدید 332

دریاچه گهر دورود جاذبه طبیعی لرستان

دریاچه گهر دورود جاذبه طبیعی لرستان ! بسیاری افراد حتی اسم شهر دورود استان لرستان را هم نشنیده اند. برخی علاقه مندان فوتبال اسم این شهر را به خاطر حضور تیم گهر دورود در لیگ برتر فوتبال کشورمان در چند سال گذشته می شناخته اند.

دقیقا اسم این تیم از دریاچه گهر که در حومه این شهر است برداشته شده بود. قصد داریم در این مطلب به معرفی دریاچه گهر دورود جاذبه طبیعی لرستان بپردازیم.

در ابتدا باید عرض کنیم دریاچه گهر را با نام نگین زاگرس نیز خطاب می نمایند. دریاچه گهر از دو بخش تشکیل شده است که شامل گهر بزرگ یا کله گهر و گهر کوچک یا کره گهر می‌شود.

گهر بزرگ حدود ۸۵ هکتار وسعت دارد و عمق آن در عمیق ترین نقطه به ۳۰ متر می‌رسد. آب این دریاچه بسیار شفاف است، به گونه ‌ای که در نقاط کم عمق می‌توان ماهیان کف دریاچه را به خوبی مشاهده کرد. آب دریاچه بزرگ به وسیله چشمه ‌های کوهستانی تامین می‌شود. سرچشمه‌ آب دریاچه کوچک نیز رودخانه تاپله است.

جهت اطلاع گردشگران باید عرض کنیم بخش‌های ساحلی که در غرب و شرق دریاچه قرار دارند برای شنا کردن مناسب هستند. دریاچه آب شیرین و دائمی گهر در سمت غربی رشته اشترانکوه و در جنوب تنگه تاپاله و گردنه پنبه کال و جناح شمال شرقی کوه سرسبز، در یک منطقه عمومی حفاظت شده واقع شده ‌اند. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۲۳۶۰ متر است.

دریاچه گهر دورود جاذبه طبیعی لرستان

گردشگران در نار این دریاچه می توانند مناظر طبیعی بی نظیری را نیز ملاحظه فرمایند. پوشش گیاهی اطراف دریاچه شامل درختان بلوط، ید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز و موی وحشی می باشد.

گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی تاج خروسی و اختر نیز به طبیعت این منطقه جلوه ویژه ای داده است.  سالانه حدود هفتاد هزار گردشگر از دریاچه دیدن می‌کند که البته همین موضوع تا حدودی زیستگاه این ناحیه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

چند نکته مهم در مورد این دریاچه :

بهترین فصل سفر به آن اردیبهشت است – تا اواخر خردادماه ماهیگیری در آن ممنوع است – برای امنیت مسافران نگهبان وبرق وسکوی چادرزدن مهیا میباشد.

 

با تشکر 

جاذبه های طبیعی ایران / مجله گردشگری 

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.