0

میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان

میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان
بازدید 267

میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان

میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان است. اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران بوده است که به علت پایتخت حکومت صفوی بناها و مجموعه های تاریخی بسیار باشکوهی در آن قرار دارد.

در میان جاذبه های گردشگری و بناهای زیبای پر تعداد شهر اصفهان یک نقطه را می توان به عنوان مرکز گردشگری این شهر شناخت که در داخل خود چندین اثر تاریخی باشکوه و چشم نواز را گردآوری کرده است و آن میدان نقش جهان یا میدان امام اصفهان است.

این میدان مستطیل شکل به طول ۵۰۷ متر و پهنای ۱۵۸ متر در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته و در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. در ادامه مطلب به معرفی بیشتر میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان می پردازیم.

در دور تا دور این میدان، بناهای بسیار مهم و با شکوهی وجود دارد که معروف ترین آنها عمارت عالی قاپو است. این بنا که در حال مرمت می باشد، در غرب میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است.

میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان

این عمارت نمونه منحصر به فردی از معماری کاخ های عهد صفوی است که در اوایل قرن یازدهم هجری به امر شاه عباس اول ساخته شده است و شاه صفوی، سفرا و شخصیت های عالیقدر را در این کاخ به حضور می پذیرفت. دیگر بناهای ارزشمند قرار گرفته در اطراف میدان نقش جهان عبارتند از: مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام اصفهان، سردر قیصره و بازار قیصریه اصفهان.

معمولا هر موقعی از سال اگر در این میدان قدم بزنیم، تعدا زیادی گردشگر خارجی رامی بینیم که محو زیبایی این مجموعه تاریخی کشورمان هستند. سردر قیصریه و راسته بازارها که صنایع دستی، یادمان ها و سوغات های نقاط مختلف کشور را در خود جمع آورده است و همچنین 200 حجره دو طبقه که دور میدان نقش جهان قرار گرفته اند، خود محلی برای فروش صنایع دستی اصفهان به گردشگران داخلی و خارجی است که می تواند برای هنرمندان عزیز کشورمان درآمدزایی نیز داشته باشد.

با تشکر 

جاذبه های تاریخی ایران / مجله گردشگری 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.