0

پارک زیبای ائل گلی در تبریز

بازدید 172

شاه گلی به معنی “برکه سلطنتی” که بعد از انقلاب ائل گلی به معنی “برکه مردم “نام گرفت یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری تبریز است.باغی بزرگ که دریاچه ای هم به همین اسم دارد و همچنین عمارتی تاریخی و زیبا بین دو استخر که زیبایی این مکان را صد چندان میکند.

ائل گلی به دلیل قدمت و زیبایی یکی از نمادهای اصلی تبریز به حساب می‌آید و در کنار نمادهایی مانند مقبره‌الشعرا و میدان ساعت خودنمایی می‌کند.

معرفی ائل گلی

ائل گلی در شهر تبریز قرار دارد که به دلیل کوهستانی بودن در اکثر روزهای سال نسبتا سرد است. البته این شهر به خاطر زمستان های سردش نیز معروف است. اما در بیشتر روزهای تابستان و بهار هوای این منطقه پایدار است و گردشگران می توانند ساعات خوبی را در اینجا سپری کنند. میانگین بارندگی سالانه در این شهر 310 میلی متر است و هوای این شهر 104 روز در سال یخبندان است.

باغ ائل گلی در بخش اصلی شهر تبریز و در هفت کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و در حال حاضر مکانی عالی برای استراحت و تفریح ​​به شمار می رود. گُل (گول) در زبان ترکی به معنی استخر و شاه گلی یا ائل گلی به معنی استخر پادشاه یا مردم است. البته نام اصلی این مکان شاه گلی بوده و پس از انقلاب نام آن به ائل گلی تغییر یافته است. آقای بهروز خاماچی معتقد است که کلمه «شاه» در اینجا به معنای «شاه» نیست، بلکه به معنای بزرگی و عظمت به کار رفته است.

ائل گلی کجاست؟

ائل گلی تقریباً در بخش اصلی شهر و به همین دلیل نزدیک به جاذبه های اصلی تبریز قرار دارد. اگر گردشگر هستید، می توانید پس از بازدید از این مکان به مقبرالشعرا رفته و سپس بازار قدیمی شهر را برای بازدید انتخاب کنید.
دسترسی به ائل گلی با وسایل نقلیه عمومی یا وسیله نقلیه شخصی امکان پذیر است. ایستگاه مترو ائل گلی در فاصله کمی از قسمت های جنوبی پارک قرار دارد. همچنین اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، از اتوبوس خط 101 استفاده کنید. نزدیک ائل گلی ایستگاهی هست که با کمی پیاده روی می توانید به هر جایی که بخواهید برسید. برای حمل و نقل شخصی، بسته به اینکه از کجا آمده اید، می توانید از یکی از مسیرهای زیر استفاده کنید: بزرگراه باکری، خیابان گلستان و میدان فردوسی.

دریاچه ائل گلی

دریاچه ائل گلی یکی از مهم ترین عناصری است که این مجموعه را به یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل کرده است. آب دریاچه ائل گلی از یکی از رودخانه های لیقوان تامین می شود که از کنار روستای چاوان می گذرد و به صورت نهری از سمت جنوب شرقی وارد این دریاچه می شود. در زمستان آب دریاچه یخ می زند و جلوه ای متفاوت به محیط اطراف می دهد. در این مدت ماهیانی که در آب آن زندگی می کنند نمی توانند به قسمت بالای آب برسند و در نتیجه رشد آنها کند می شود.

در مقابل دریاچه ائل گلی تپه ای نسبتاً بزرگ قرار دارد که کاملاً پوشیده از درختان و زیبایی چشمگیری است. نکته اصلی که در فصل بهار و تابستان در این پارک جلب توجه می کند گل های زیبایی است که در قسمت های مختلف پارک به چشم می خورد.

عمارت ائل گلی

در وسط استخر ائل گلی، بنای هشت ضلعی دو طبقه قرار دارد که به کاخ یا عمارت ائل گلی معروف است. این ساختمان در حال حاضر به عنوان رستوران استفاده می شود. البته ساختار فعلی این بنا با سازه اصلی آن یکی نیست. کاخ ائل گلی در ابتدا آجری بوده و بعداً در سال 1346 تخریب شد و بنای جدیدی به جای آن ساخته شد. هشتمین پسر عباس میرزا، میرزا قهرمان، این بنا را بزرگ کرد و آن را به اقامتگاه سلطنتی درباریان قاجار تبدیل کرد.
در وسط استخر ائل گلی مسیری وجود دارد که به این بنا متصل می شود و در واقع امارت مذکور به شکل شبه جزیره در وسط استخر قرار دارد که بر جذابیت آن می افزاید.

در جریان انقلاب مردم این مکان را سوزاندند، سپس نام آن را تغییر دادند و آن را بازسازی کردند.

امکانات ائل گلی

همانطور که گفته شد ائل گلی استراحتگاهی است که در آن امکانات لازم نیز در نظر گرفته شده است. رستوران های زیادی در یکی از ورودی ها (خارج) این پارک وجود دارد که اکثر آنها محیطی تمیز دارند. در کاخ ائل گلی که امروزه به عنوان تالار از آن استفاده می شود، گردشگران می توانند هر چه می خواهند بخورند.
از دیگر امکانات تفریحی و اجتماعی ائل گلی می توان به قایق سواری، مینی‌گلف، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، فضای مخصوص کمپ، غرفه‌های فروش خوراکی و درشکه سواری اشاره کرد. مجموعه ورزشی سایمان واقع در نزدیکی هتل پارس یکی از استانداردترین و بزرگ ترین پیست های اسکیت خاورمیانه را در خود جای داده است.

بهترین زمان برای بازدید از ائل گلی

ائل گلی در هر زمان از سال جذابیت خود را دارد.

با گل های تازه شکفته و برگ های سبز در بهار، نسیم دلپذیر و سایه درختان در تابستان، برگ های رنگارنگ در پاییز و فضایی پوشیده از برف و رویایی در زمستان. با این حال، برای افراد با سلیقه های مختلف، احتمالا بهترین زمان برای سفر به ائل گلی در ماه های بهار و تابستان است. برای ورود به پارک نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای نیست و پارک 24 ساعته باز است.

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.