1

حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ 

حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ 
بازدید 249

حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ 

حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ  یکی از جاذبه های مذهبی ایران! به واقع استان فارس یکی از نقاطی است که تراکم جاذبه های گردشگری در آن بی نهاست بالاست. از جاذبه های طبیعی و زیبایی های طبیعت و باغ های ایرانی گرفته تا جاذبه های تاریخی بسیار ارزشمند.

اما نباید فراموش شود یکی از مهم ترین حرم های امام زاده های کشور نیز در این شهر قرار دارد. یعنی این شهر از نظر جاذبه های گردشگری مذهبی نیز چیزی کم ندارد. حضرت احمد بن موسی الکاظم پسر ارشد امام موسی کاظم امام هفتم شیعیان و برادر حضرت امام رضا می باشد که در شهر شیراز به خاک سپرده شده اند.

ایشان در راه پیوستن به برادشان در خراسان توسط ماموران خلیفه عباسی در شهر شیراز به شهادت رسیدند. در ادامه این مطلب به معرفی حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ در شیراز می پردازیم …

در لحظه تحویل سال و همچنین مناسبت های مذهبی و ماههای محرم و صفر و به ویژه شبهای قدر این حرم مقدس نیز مانند سایر اماکن مقدس مذهبی مملو از زائران و ارادتمندان اهل بیت پیامبر می باشد. زائرانی که برخی از آنها از کشورهای دیگر نیز برای زیارت این امام زاده واجب التعظیم به شیراز سفر می کنند.

این بنای مقدس در شمال خیابان احمدی شیراز واقع شده است و سبک معماری آن آذری است. این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده ‌است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری‌ های زیبایی است.

حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ

حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ 

در سال ۱۳۳۹ خورشیدی و در پی مرمت و نوسازی ساختمان گنبد، کاشی‌ کاری زیبایی به اجرا درآمد. درون حرم را با به کار بردن آیینه ‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده اند. انواع خط‌ های زیبای فارسی و عربی، تزیین‌کننده نمای اطراف آیینه ‌ها و کاشی ‌ها است.

حیاط حرم شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم واقع شده اند. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده‌است.

دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق وارد می شوند. درگاه دیگری نیز از ضلع شمال حیاط وارد بازار شاه چراغ می‌شود. گرداگرد حیاط، اتاق‌ هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای جلو آن‌ها کاشی کاری شده‌است. ستون‌ های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته ‌است.

با تشکر

مجله گردشگری و توریستی 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.