0

کشتی یونانی کیش

بازدید 132

کشتی یونانی، کشتی غول پیکری که در سال 1345 به گل نشسته و الان یکی از جاهای دیدنی کیش است. روایت ها و داستان های مختلفی درباره علت به گل نشستن این کشی گفته میشود ولی هیچ کدام قطعیت ندارد.

اگر به سفر به کیش را در برنامه خود دارید، حتما از این کشتی تاریخی دیدن کنید چون معلوم نیست چند سال باقی بماند و غرق نشود.

کشتی یونانی کجاست؟

کشتی یونانی یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان در جزیره کیش است. این کشتی در جنوب غربی جزیره و نزدیک میدان غروب خورشید قرار دارد.

بهترین راه برای رسیدن به این مکان استفاده از تاکسی یا کرایه ماشین است. تاکسی ها رایج ترین نوع حمل و نقل عمومی در جزیره هستند و بیشتر در مجاورت یکدیگر کار می کنند.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره کیش، خیابان گورب، میدان گورب، پارک ساحلی غروب (پارک ساحلی کشتی یونانی)

چرا کشتی یونانی به گل نشست؟

یک کشتی یونانی در 4 مرداد 1345 در نزدیکی روستای باغو با ذخایر ارزشمند نفتی به گل نشست. در نتیجه خدمه چاره ای جز رها کردن کشتی و تخلیه محموله آن نداشتند. گفته می شود نبود فانوس دریایی در این منطقه، محاسبه اشتباه ناخدای کشتی و عمق کم کشتی دست به دست هم می دهدو این اتفاق رخ میدهد.

در سال 1345 یک کشتی یونانی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست.

شایعه دیگری که بومیان جزیره مطرح کردند این است که ناخدای کشتی مست بوده و به جای توقف در یکی از بنادر نزدیک کیش از مسیر خود منحرف شده و در گل‌ولای نزدیک ساحل توقف کرده است.

در این میان برخی حق بیمه کشتی را عامل حادثه می دانند و معتقدند که مالکان کشتی را عمدا در این وضعیت قرار داده اند تا حق بیمه سنگینی دریافت کنند.
جالب اینجاست که یک داستان عاشقانه نیز در مورد این کشتی وجود دارد. به گفته مردم محلی، ناخدای کشتی در دوران جوانی در سفر به کیش با دختری زیبا آشنا شد و عاشق او شد. با این حال، در مقابل مخالفت خانواده متعصبش، ناخدا با مریم قرار می گذارد تا کشتی را به ساحل بکشد و او را به یونان ببرد. این اتفاق باعث می شود کشتی غرق شود و این دو عاشق نتوانند به یکدیگر برسند. جالب اینجاست که پیرزنی به نام «مش مریم» در این جزیره زندگی می کند که مردم محلی معتقدند همان دختر است.

در هر صورت پس از غرق شدن کشتی، هیئت های مختلفی برای بررسی وضعیت و یافتن راه حلی برای کشتی به جزیره اعزام شدند. علیرغم تمام تلاش های انجام شده برای حرکت کشتی؛ تلاش 80 روزه یدک کش هلندی نتیجه ای نداشت. در نهایت نتیجه محاسبات آنها این بود که هزینه بیرون کشیدن کشتی از گل و لای غیراقتصادی بود. بدین ترتیب کشتی تنها ماند و تا به امروز هیچ کس دقیقاً نمی داند علت واقعی این حادثه چه بوده است.

به گفته اهالی جزیره، پس از خروج یونانی ها از کشتی، آن را آتش زدند و سوختن آن را تماشا کردند. این مسئله  احتمالا درست است زیرا امروزه هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی وجود ندارد.

فضای داخلی کشتی یونانی

کشتی یونانی به مرور زمان و به دلیل رطوبت هوا پوسیده شد.

اجازه تردد درون کشتی تحت شرایط خاص در مدت زمان کوتاهی روند تخریب کشتی را تسریع می کرد.

فرسودگی کشتی بسیار زیاد است. به ویژه اینکه کف کشتی که به دلیل برخورد با امواج دریا و شوری آب در حال پوسیدن است، می تواند در اعماق آب فرو برود. در حال حاضر این کشتی به زیستگاه دریایی تبدیل شده و وضعیت امنیتی آن به گونه ای است که هیچکس نمی تواند روی آن پا بگذارد.

هر چند سال یکبار پایداری کشتی کاهش می یابد و مقداری از آن فرو می ریزد. اکنون بدنه کشتی از هم می پاشد و در آب غرق می شود و هیچ کس نمی داند چند سال امکان تماشای آن وجود دارد. این کشتی زیبا احتمالاً در چند سال آینده از جاذبه های گردشگری جزیره حذف خواهد شد، زیرا هزینه های نگهداری و تعمیر آنقدر زیاد است که قابل پرداخت نیست.

شرایط بازدید از کشتی یونانی

در حال حاضر امکان گشت و گذار در داخل کشتی وجود ندارد. در حالی که ممکن است تصاویری از غواصی کشتی یونانی دیده باشید، اما به دلیل خطرات زیادی که غواصی در زیر کشتی می تواند ایجاد کند، چنین برنامه هایی توسط کلوپ های غواصی ارائه نمی شود. عکس های ذکر شده احتمالا توسط غواصان حرفه ای یا زمانی که کشتی یونانی در شرایط خوبی قرار داشت گرفته شده است.

همچنین، شاید کسی می خواست داخل کشتی را قبل از سقوط کامل ببیند. اما با توجه به برندگی آهن‌ها نتوانستند زیاد جلو بروند.

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.