0

تپه سیلک کاشان از جاذبه های تاریخی

تپه سیلک کاشان از جاذبه های تاریخی
بازدید 241

تپه سیلک کاشان از جاذبه های تاریخی

تپه سیلک کاشان از جاذبه های تاریخی ایران محسوب میشود. فصل گلاب گیری و آیین گلابگیران این شهر مرکزی کشورمان بسیار زیباست و برای هر گردشگری جذابیت های فراوانی می تواند داشته باشد.

اما کاشان و محدوده اطرافش جذابیت های فراوان دیگری نیز دارد که یکی از اینها تپه سیلک است. تپه سیلک کاشان از جاذبه های تاریخی کشور بازمانده های یکی از قدیمی ترین نشانه های تمدن بشری را در خود جای داده که در این مطلب قصد داریم به اختصار به آن اشاره نماییم.

مجموعه تپه های سیلک کاشان در ضلع جنوبی غربی شهر کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین یعنی خیابان امیر کبیر واقع شده است که شامل دو تپه شمالی و جنوبی یا همان گورستان الف و ب به فاصله حدودی 600 متری از هم می باشد.

گورستان الف با قدمت 3500 سال، امروزه بر روی آن بلوار امیرالمومنین کشیده شده است. گورستان ب نیز با قدمت 3000 ساله در زیر باغ ها و مزارع کشاورزی ضلع غربی تپه قرار گرفته است و تنها زیگورات سیلک که 15.94 متر از ارتفاع آن باقی مانده است .

این زیگورات از سه طبقه سکوی مطبق و یک پاگرد در جنوب سکوی اول و یک راه بالا رو ساخته شده است که در بازسازی جدبد بنای زیگورات این راه به شکل پلکان نشان داده شده است که کهن ترین زیگورات ایران می باشد و در دوره چهارم در کنار معبد اصلی شهر سیلک بنا شده است.

تپه سیلک کاشان از جاذبه های تاریخی

اما نحوه کشف تپه سیلک نیز جالب است. هشتاد سال پیش، با جاری شدن سیل در زمین‌ های کشاورزی ساکنان شهر کاشان، تمدنی بزرگ و چندهزار ساله نمایان شد؛ ابزار آلات و سفالینه‌ هایی متفاوت با ابزارهای کنونی پیدا شدند که حیرت و حس کنجکاوی همه را برانگیختند و در این میان، آنها که می ‌خواستند یک شبه ره صد ساله را بروند، دل خاک‌ های این تپه را زیر و رو کردند.

بعد از مدتی با فروخته شدن آثار به‌ دست آمده توسط مردم و بخصوص کشاورزان منطقه به دلالان عتیقه‌، پای غارتگران هم به سیلک باز شد. نهایتا با انتقال آثار تاریخی به کشورهای غربی، رومن گیرشمن باستان ‌شناس از طرف موزه‌ی لوور فرانسه با هدف شناخت و شاید نجات تمدنی که به همه مردم جهان تعلق داشت، روانه‌ی ایران شد. درنهایت چندین دوره کاوش توسط تیم های خارجی و داخلی در این تپه باستانی آغاز شد.

اگه کاشان مقصد گردشگری تان است حتما از تپه سیلک دیدن کنید میتواند برای ساعت ها در ذهن تان خاطرساز شود …

با تشکر 

جاذبه های تاریخی ایران / مجله گردشگری 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.