0

جنگل فندقلو در اردبیل

بازدید 103

جنگل فندقلو با نام محلی مشه یکی از زیباترین مکان های گردشگری اردبیل است.برای کسانی که در فصل تابستان از گرمای شدید خسته شده اند یا میخواهند در دشتی وسیع و پر از گل های زیبا مثل بابونه عکاسی کنند، بهترین گزینه برای گردش و زیباترین مکان برای عکاسی است.زیبایی های طبیعی جنگل فندقلو با آب و هوای بهاری و مه آلود روح تازه ای به شما خواهد بخشید.

جنگل فندقلو یکی از مکان های دیدنی و پرطرفدار اردبیل است که در جنوب شهر نمین قرار دارد.

رشته جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا در جاده بین شهری نمین – آستارا شروع و در جهت شمال غربی – جنوب شرقی به شرق روستای هور ختم می شود. فاصله جنگل فندقلو تا اردبیل 39 کیلومتر، آستارا 67 کیلومتر و تهران 626 کیلومتر است.

جاده دسترسی به جنگل فندقلو

راه های مختلفی برای لذت بردن از طبیعت این جنگل وجود دارد:

مسیر ترانزیتی حیران

اگر از آستارا به سمت اردبیل و حدود 200 متر قبل از تونل حیران در حال رانندگی هستید، یک جاده فرعی در سمت راست جاده منتهی به تونل انتخاب کنید. این جاده فرعی از روی تونل می گذرد و بعد از حدود یک کیلومتر به یک دوراهی می رسد که جاده سمت راست به جاده اردبیل برمی گردد و جاده سمت چپ به رستوران حیران، ایستگاه بالای تله کابین می رسد و اینجا جنگل فندقلو است. .

مسیر شهر اردبیل

تقاطع جاده اردبیل – آستارا نزدیک شهر نمین است. در این مسیر و نرسیده به شهرستان نمین، یک جاده فرعی بعد از جایگاه CNG نمین وارد روستای دودران می شود. همین جاده را ادامه دهید تا به صومعه و سپس به روستای آرپاتپه برسید. در روستای آرپاتاپه در دوربرگردان به چپ بپیچید و پس از حدود چهار کیلومتر به پارکینگ فندقلو خواهید رسید.

مسیر پیاده روی

به دلیل کوهستانی بودن منطقه، مسیرهای پیاده روی زیادی برای رسیدن به جنگل فندقلو وجود دارد. اما در این میان مسیرهای دریاچه سوها و آبشار لاوتون بهترین مسیرهای پیاده روی محسوب می شوند. نقطه توقف هر دو مسیر آبگرم «مشه سویی» است.

مناظر جنگل فندخلو

مساحت جنگل فندگلو حدود 16000 هکتار است و به این وسعت مناظر منطقه گردشگری فندقلو بسیار متنوع است.
جنگل درختان فندقلو: وجود درختان فندق فراوان در این جنگل باعث شده تا به جنگل فندقلو معروف شود.

چشمه آبگرم مشه سوئی: آبگرم جنگلی یا به اصطلاح محلی (مشه سویی) بین روستاهای آلادیزگه و گیلده در میان جنگل و در ارتفاع 630 متری قرار دارد و به خاطر خواصش معروف است. که برای پا درد و کمردرد مفید است.
دشت گل های بابونه :از بهار تا اوایل تابستان،فندقلو  شبیه فرشی از گل های بابونه است. در همین راستا جشنواره گل بابونه همزمان با روز جهانی گل و گیاه در 25 و 24 ژوئن هر سال برگزار می شود و یکی از مناطق بکر و دارای اهمیت تاریخی در این منطقه است که گردشگران داخلی و خارجی در آن حضور دارند. ذخیره طبیعی گیاهان دارویی این جشنواره زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در صدها هکتار از گلزارها برگزار می شود. در این جشنواره هنرمندان و صنعتگران چیره دست منطقه با تولید قالی، مسند، جاجیم و ورنی میراث ارزشمندی را به مردم معرفی می کنند.

طبیعت جنگل فندقلو

در جنگل فندقلو 19 گونه جنگلی شامل فندق، توت، راش، بلوط، مازو دراز و توس از جمله گونه های کمیاب که به منطقه ارزش افزوده دادند، شناسایی شده است. اما چون تعداد فندق موجود در آن از گونه های دیگر بیشتر است، این جنگل را فندقلو نامیدند. منطقه فندقلو دارای حیواناتی مانند روباه، گرگ، خرس قهوه ای، سمور و پرندگانی مانند قرقاول، کبک، عقاب طلایی، چکاوک و کلاغ سیاه است.

یکی از زیباترین و کمیاب ترین گل های دنیا به نام سوسن دره در دشت های جنگل فندقلو می روید و استعداد بسیار ویژه ای برای توسعه صنعت گردشگری دارد. بابونه یکی از گیاهان معطر یکساله به ارتفاع 20 تا 40 سانتی متر است که به صورت خودرو در مزارع، دشت ها، باغ ها و غیره در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید.

آب و هوای جنگل فندقلو

جنگل فندقلو تضاد هوای خشک و سرد منطقه اردبیل با هوای گرم و مرطوب گیلان است. از این رو در بیشتر روزهای سال هوای جنگل مه آلود است و حتی در گرم ترین روزهای تابستان نیز می توان در ارتفاع کم شاهد جریان ابرها بود. به طور کلی این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات دارای آب و هوای معتدل و خنک است.

اقامت در جنگل فندقلو

در جنگل فندقلو مجتمع اقامتی کوچکی برای گردشگران تدارک دیده شده است که امکان اقامت در آن وجود دارد. البته گردشگران می توانند در دل طبیعت زیبای فندقلو چادر بزنند.

تفریحات ​​جنگل فندقلو

از تفریحات جنگل فندقلو می توان به پیست اسکی چمن اشاره کرد. ارتفاع این پیست زیبا از سطح دریا به 1700 متر می رسد و از نظر استاندارد مورد تایید است.

تله کابین حیران فندقلو یکی از هیجان انگیزترین تفریحات این منطقه به حساب می آید. خط تله کابین که یکی از استانداردترین خطوط تله کابین کشور محسوب می شود، می تواند در هر ساعت 1350 نفر را در مسیری به طول 1752 متر جابه جا کند.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.