0

حرم امامزاده صالح تجریش 

حرم امامزاده صالح تجریش 
بازدید 128

حرم امامزاده صالح تجریش 

حرم امامزاده صالح تجریش  از جاذبه های مذهبی استان تهران! منطقه تجریش تهران بسیار زیباست و پتانسیل گردشگر پذیری فراوانی دارد. بازار تجریش از دیدنی ها و مراکز خرید معروف و قدیمی تهران است که از نظر فرهنگی هم ارزش فراوانی دارد.

اما بیشترین شهرت محله تجریش تهران به علت قرار گرفتن حرم امام زاده صالح بن موسی الکاظم، در این میدان شمالی شهر تهران است که این منطقه را به قطب گردشگری مذهبی پایتخت نیز تبدیل کرده است.

همواره صحن امام زاده صالح مملو از زائران و ارادتمندان اهل بیت پیامبر بوده و در ایام خاص سال از جمله لحظه تحویل سال و شبهای قدر، در این مکان مقدس جای سوزن انداختن نیست. در این مطلب قصد داریم به معرفی حرم امامزاده صالح تجریش از جاذبه های مذهبی تهران بپردازیم.

در مورد این امام زاده واجب التعظیم باید عرض شود که آن‌ گونه که از کتیبه بالای سردر صحن ایشان برمی‌آید و بر اساس کتب بحرالانساب و کنز الانساب، ایشان از پسران امام موسی کاظم و برادر امام هشتم شیعیان علی پسر موسی الرضا است. عاشقان امام رضا که به مشهد دسترسی همیشگی ندارند، بسیاری از مواقع سال به زیارت برادر ایشان در تهران می روند…

حرم امامزاده صالح تجریش

حرم امامزاده صالح تجریش 

بنای امامزاده که از سال حدود ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و به شماره ۹۰۹ ثبت گردیده ‌است همه روزه پذیرای عاشقان خاندان نبوت است . بنای بقعه اصلی شامل ساختمان چهارگوش بزرگ و مستحکمی با دیوارهای قطور است و فضای درونی آن تقریباً ۵٫۶ متر مربع مساحت دارد. وضع طاق‌ نماها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای سده هفتم و هشتم است.

در مورد آثار ارزشمند تاریخی موجود در این مکان مقدس، موارد بسیاری را می توان ذکر کرد . بعنوان مثال در داخل حریم وسیع امامزاده صالح صندوقی چوبین وجود دارد که احتمالاً به دوران اواخر صفوی یا افشار تعلق دارد و ضریح ممتاز نقره ‌ای آن که اضلاع شرقی و شمال شرقی و غربی آن دارای محفظه مشبک مزین به نقره و ضلع جنوبی آن مشبک چوبی است از وقفیات مرحوم آقای میرزا سعیدخان وزیر امور خارجه اواخر قاجار است.

هر گاه از میدان تجریش تهران رد شدید در ضلع جنوب شرقی این میدان گنبد آبی رنگ و کاشی کاری شده حرم امامزاده صالح از هر کجای این میدان قابل دیدن است. که میتواند برای ساعاتی آرام بخش جان و دل باشد.

با تشکر 

جاذبه های مذهبی – مجله گردشگری و توریستی 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.