0

حرم امام رضا قطب گردشگری مذهبی کشور

حرم امام رضا قطب گردشگری مذهبی کشور
بازدید 89

حرم امام رضا قطب گردشگری مذهبی کشور

حرم امام رضا قطب گردشگری مذهبی کشور است. مشهد را با نام مشهدالرضا می شناسیم. هر چند این شهر از نظر جاذبه های تفریحی و مراکز خرید بسیار در شرایط خوبی به سر می برد، اما دلیل اصلی توریستی بودن این شهر بدون کوچکترین شکی وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان است.

وجود حرم امام رضا باعث شده همواره تعداد بسیاری مسافر و گردشگر مذهبی از داخل کشور و حتی از کشورهای مختلف دنیا به ویژه شیعیان به مشهد سفر نمایند. این خود باعث رونق اقتصادی در بخش گردشگری و هتلداری و همچنین رونق فروش بازارها در این شهر می شود که به برکت حضرت رضاست. در ایت مطلب به اختصار قصد داریم حرم امام رضا قطب گردشگری مذهبی کشور را خدمتتان معرفی نماییم.

حرم حضرت امام رضا مجموعه ‌ای است با محوریت آرامگاه امام علی بن موسی الرضا که دیگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها ان را در برمی‌ گیرد. مسجد بالاسر و مسجد جامع گوهرشاد از مهم ‌ترین بناهای پیوسته به آن هستند.

حرم امام رضا قطب گردشگری مذهبی کشور

بسیاری از ساختمان‌های این حرم از دورهٔ صفویان به ‌ویژه دوران شاه طهماسب صفوی به ‌جا مانده ‌است. صفویه احترام زیادی برای ائمه شیعه قائل بودند . وسعت حرم در طول بازسازی‌ها از ۱۲ هزار متر مربع در گذشته به مساحت کنونی آن در حدود یک میلیون متر مربع رسیده‌ است که آن را تبدیل به یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهان کرده ‌است. صحن ها و رواق ها و ایوان های این مجموعه بسیار چشم نواز بوده و علاوه بر ارزش معنوی، از نظر معماری نیز بسیار گرانقدر هستند.

بدون شک مهم ترین و معروف ترین مسجدی که در این مجموعه قرار دارد مسجد گوهرشاد است که از بناهای دوره تیموری بوده و اوایل قرن 9 قمری بنا شده است. این بنای زیبا با شش قرن سابقه در جنوب حرم امام رضا واقع شده ‌است.

بانی این مسجد گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا فرزند امیر تیمور گورکانی است. این مسجد از طرف شمال به دو رواق تاریخی دارالسیاده و دارالحفاظ و از جنوب به صحن قدس و از شرق به رواق امام خمینی و از غرب به بست شیخ بهاءالدین محدود می‌شود. ساختن این بنا ۱۲ سال به طول انجامید.

صحن های حرم امام رضا (ع)

صحن شماره 1  – صحن انقلاب اسلامی

صحن شماره 2– صحن آزادی (صحن نو)

صحن شماره 3 – صحن جامع رضوی

صحن شماره 4 – صحن جمهوری اسلامی

صحن شماره 5 – صحن قدس

صحن شماره 6 – صحن غدیر

صحن شماره 7 – صحن رضوان

صحن شماره 8 – صحن کوثر

صحن شماره 9 – صحن هدایت

هر صحن دارای ویژگی های منحصربفرد است …

با تشکر 

جاذبه های مذهبی ایران – مجله گردشگری 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.