0

دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار مریوان
بازدید 132

دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار مریوان از جاذبه های طبیعی کردستان! کشور ایران جاذبه های طبیعی فراوانی در جای جای خود دارد. جنگلها، کوهها، رودها، سواحل، دریاچه ها و … از جاذبه های کشور عزیزمان هستند. یکی از زیباترین دریاچه های کشورمان دریاچه زریوار در مریوان استان کردستان است.

این دریاچه زیبا که زریبار نیز نامیده می شود، در حدود ۱۳۵ کیلومتری مرکز استان کردستان قرار گرفته و از شهر مریوان کمتر از ۳ کیلومتر فاصله دارد. این دریاچه در ارتفاع ‌هزار 1285 متری از سطح دریا قرار گرفته و طولش حداکثر ۵ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۱٫۵ کیلومتر است.

در ادامه مطلب بیشتر با دریاچه زریوار مریوان از جاذبه های طبیعی کردستان آشنا می شویم …

دریاچه زریوار مریوان

همان طور که عرض شد این دریاچه در حومه شهر مریوان قرار گرفته است. شهرستان مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.مریوان با برخورداری از مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق، دریاچه زریوار، روحیه شاد و مهمان‌پذیر مردم و به علت همجواری با منطقه طبیعت‌ گردی اورامان به یکی از نقاط مورد هدف گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

این دریاچه معمولا پر آب و دیدنی است. حجم آب زریوار ۳۰ میلیون متر مکعب و عمق متوسط آن ۳ متر است که در برخی نقاط تا هشت متر هم می‌رسد. آب دریاچه شیرین بوده و از جوشش چشمه ‌هایی تامین می‌شود و هیچ رودخانه‌ ای به زریوار نمی‌ریزد.

زریوار در همه فصول زیباست و حتی در روزهای سرد زمستان سطح دریاچه کاملا یخ می‌بندد به حدی که می ‌توان روی آن راه رفت و موتورسواری کرد .

در مورد ریشه نام آن می توان عرض کرد که نام اصلی دریاچه زریوار ، زیراوبار بوده است که به زبان کردی به معنی آب کف کنار است. چون آب این دریاچه از چشمه‌ های در کنار آن تامین می‌ شود، نام زریبار را می‌ توان تغییر یافته این نام دانست.

دریاچه زریوار مریوان

واژه زریبار یا زریوار متشکل از دو واژه زری در زبان کردی به معنی دریاچه و پسوند تشبیهی وار یا بار است که ترکیبش معنی دریاچه یا دریاچه‌ وار را متبادر می‌کند. گفته می شود زریوار در فارسی باستان به معنی سبز و خرم است.

امیدواریم کردستان زیبا و این دریاچه ی جذاب ( دریاچه زریوار مریوان)  رو در برنامه ی ایرانگردی تان قرار دهید.

 

با تشکر 

جاذبه های طبیعی / مجله گردشگری 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.