0

مسجد شیخ لطف الله اصفهان 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان 
بازدید 124

مسجد شیخ لطف الله اصفهان 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان از جاذبه های مذهبی اصفهان! اصفهان پایتخت صفویه، دارای بناهایی بسیار زیبا و با شکوه بوده که اکثرا به دوران صفوی و حتی قبل از آن می رسند. بناهای اسلامی این دیار بیشتر مربوط به دوره صفویه هستند.

زیرا شاهان صفوی به اسلام و مذهب شیعه علاقه مند بودند و برای ساخت مسجد و بناهای اسلامی کم نمی گذاشتند. مسجد شیخ لطف الله نیز یکی از این بناهای اسلامی زیبا در شهر اصفهان است.

این بنای زیبا در ضلع شرقی میدان نقش جهان و روبروی بنای زیبای عالی قاپو قرار دارد. در ادامه مطلب به معرفی بیشتر مسجد شیخ لطف الله اصفهان از جاذبه های مذهبی و تاریخی کشور خواهیم پرداخت.

معماری و کاشی کاری این مسجد که در قرن یازدهم انجام شده در حد یک شاهکار می باشد. معماری و ساخت آن توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره انجام شده است.

مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده است. این مکان مذهبی برای تجلیل شیخ لطف‌ الله بنا گردیده و سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان 

شیخ لطف ‌الله یکی از علمای بزرگ دوره صفوی بود. وی از اهالی جبل عامل لبنان بود که مانند شیخ بهایی و برخی علمای دیگر توسط شاه عباس از لبنان به ایران مهاجرت نموده و ابتدا در مشهد و قزوین و پس از آن در اصفهان ساکن شد.

از طرف دیگر شیخ لطف ‌الله پدر زن شاه عباس بود و به همین دلایل در محل زندگی شیخ، مسجد و مدرسه ‌ای به نام او ساخته شد که در این محل به تدریس دروس فقهی و جلسات دینی اشتغال داشته باشد.

طرح ساخت مسجد شیخ لطف ‌الله اصفهان در زمانی که نقشه چهار باغ و باغ هزارجریب به مرحله اجرا درآمد ریخته شد و در دورانی که معماری صفوی به شکوفایی رسیده بود مورد بهره ‌برداری قرار گرفت. این مسجد بر خرابه‌های مسجدی که قبلاً در آن محل بوده ساخته شد.

یکی از دلایلی که این مسجد را از همه مساجد متمایز می کند این است که طرح معماری آن خاص خود این مسجد است. یعنی این مسجد نه مناره دارد و نه شبستان ورودی و حیاط دارد. ورودی آن نیز پله می خورد که مانند مساجد دیگر نیست.

راز بدون مناره بودن این مسجد: کارشناس میراث فرهنگی میگویند این مسجد به نوعی عبادت گاه و محل ادای فریضه نماز مخصوص درباریان و خانواده شاه عباس بوده و برای همین مناره نداشته است. چون مناره نمادی هست برای دعوت مردم به مسجد و شاه عباس نمیخواسته از عموم مردم دعوت کند به این مسجد !

 

جاذبه های مذهبی ایران را مطالعه کنید 

با تشکر 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.