0

معرفی آرامگاه نادرشاه افشار

بازدید 117

مشهد ،مرکز استان خراسان رضوی، به واسطه وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در همه جای دنیا شناخته شده است و سالانه میزبان مسلمانان داخلی و خارجی است.یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد آرامگاه نادر شاه افشار است که معماری باشکوهش و همچنین موزه نادری ،آن را به یک جاذبه ارزشمند در این شهر تبدیل کرده است.

ساختمان موزه نادری معماری جالبی دارد و اشیاء تاریخی و ارزشمندی مانند سلاح در موزه به نمایش گذاشته شده است.

آرامگاه نادرشاه افشار کجاست؟

مقبره نادرشاه افشار در استان خراسان رضوی مشهد، در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (ندری سابق) و در فاصله کمی از ضریح مقدس قرار دارد.به راحتی می توانید با اتوبوس و تاکسی به آرامگاه نادرشاه افشار برسید.

تاریخچه آرامگاه نادرشاه افشار

پس از ناپدید شدن سلسله صفویه و تسلط محمود افغان و اشرف افغان بر ایران، نادرشاه افشار (۱۱۰۰ – ۱۱۶۰ ه. ” از منطقه خراسان شورش کرد و توانست صاحبان حقوق محلی، افغان ها و امپراتوری عثمانی را سرکوب کند. بعداً در سال 1148 نادر شاه در دشت مغان مجلسی تشکیل داد و خود را پادشاه ایران نامید.

نادرشاه افشار که برای اولین بار مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد، اولین مقبره خود را در سال 5-1143 در این شهر ساخته است.

پس از آنکه در سال 1148 میلادی رسماً پادشاه ایران شد، بلافاصله برای فتح هند عازم شد. وقتی از این سفر پر از غنائم برمی گردد تصمیم می گیرد مقبره دیگری برای او در این شهر بسازند.
از این رو دستور داد که سنگ های مرمر سیاه درشت را از شهر دهخوار قان آذربایجان به خراسان بیاورند. برخی از این سنگ ها بین 20 تا 60 خروار وزن داشتند و حمل و نقل آن بسیار گران بود. به همین دلیل سه قطعه از این سنگ های عظیم را «ایران خراب»، «عالم خراب» و «خراج عالم» نام گذاری کردند.

سرانجام در سالهای پایانی عمرش بنای دیگری به عنوان مقبره خانوادگی بنام عمارت خورشید ساخته بود که پیکرش در هیچ یک از این سه قبر دفن نشد. سر نادرشاه افشار پس از کشته شدن در سال 1160 از قوچان به هرات فرستاده شد. جسد بی سر او نیز موقتاً در یکی از این مقبره ها دفن شد، اما بعدها آقا محمدخان قاجار او را به تهران منتقل کرد.
بنابراین نادرشاه مدتها در شهر مشهد زیارتگاهی نداشت تا اینکه قوام السلطنه در اواخر دوره قاجار یعنی در سال 1296 که قوام السلطنه ضریح جدیدی برای آن بنا کرد و استخوان‌های آنها را از تهران به آنجا منتقل کردند. این بنا مدت ها دوام آورد و در اواخر سال 1335 انجمن آثار ملی ایران تصمیم به ساخت زیارتگاهی به نام نادرشاه گرفت که در سال 1336 شروع و در سال 1342 به پایان رسید.

موزه نادری

موزه نادری دو تالار دارد.
سالن 1

سالن 1 به انواع سلاح های دوره افشار، تجهیزات سوارکاری مانند زین و لگام از دوره افشار تا دوره قاجار، دست نوشته های مختلف حاوی تاریخ کاوش نادری در جهان و دو شمشیر نادر اختصاص دارد. و دیوارهای آن با تصاویر صحنه های نبرد از نبرد نادر در کارنال تزئین شده است.

سالن 2

در سالن شماره 2 این تالار که در سال 1373 به مجموعه اضافه شد، انواع سکه ها، اشیاء باستانی و مردم شناسی، بشقاب ها و سایر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا کنون به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر اشیاء موجود در موزه، ورودی تالار اصلی با عراده‌های توپ جنگی تزئین شده است. موزه آرامگاه نادر وابسته به سازمان میراث فرهنگی خراسان است.

از دیگر ویژگی های این سازه، طراحی قنات ها، حوض ها و نهرها است که بر اساس باغ های ایرانی طراحی شده اند و همچنین دیوارهای سنگی گرانیتی و نرده های آهنی به شکل تبرزین است.

ساعات بازدید و بلیط آرامگاه نادرشاه افشار

مقبره نادرشاه افشار و موزه نادری در همه روزهای هفته قابل بازدید است. البته این مجموعه در روزهای شهادت، تاسوعا و عاشورا فعال نیست. ساعات بازدید از 9 صبح الی 5 بعد از ظهر می باشد. ورودی آرامگاه نادرشاه افشار و موزه نادری در سال ۱۳۹۸ معادل پنج هزار تومان بوده است.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.