0

معرفی حافظیه شیراز

معرفی حافظیه شیراز
بازدید 326

معرفی حافظیه شیراز

معرفی حافظیه شیراز ویژه گردشگران و توریست ها ! شیراز شهر شعر و ادب پارسی، آرامگاه دو شاعر پارسی گوی بسیار بزرگ به نام های حافظ و سعدی را در خود جای داده است.

این شهر زیبا و توریستی همواره تعداد زیادی گردشگر را پذیرایی می کند که قطعا به آرامگاه این 2 ادیب بزرگ کشورمان نیز سر می زنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی حافظیه شیراز بپردازیم …

وجه تسمیه حافظیه به خاطر قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن است و این مجموعه در واقع یک مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه‌ معروف شیراز، دروازه قرآن است. حافظیه بصورت دقیق در حد فاصل چهار راه ادبیات و چهار راه حافظیه، روبه‌ روی مجموعه ورزشی حافظیه و در بخش جنوبی دروازه قرآن قرار دارد.

حافظیه مجموعه‌ ای حدود ۲ هکتاری است که از دو بخش اصلی صحن جنوبی و شمالی تشکیل شده است. این دو بخش اصلی توسط تالاری ۵۶ متری که از ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ -۶  متر تشکیل شده است از هم جدا شده‌ اند و آرامگاه حافظ شیرازی در صحن شمالی قرار دارد.

معرفی حافظیه شیراز

به جز این دو صحن، مجموعه‌ حافظیه‌ امروز شامل دو بخش شرقی و غربی هم می‌شود که در واقع بخش شرقی آرامگاه خاندان معدل و بخش غربی آرامگاه خاندان قوام هستند.

حال به اختصار به معرفی خود حضرت حافظ نیز می پردازیم. خواجه شمس ‌الدین محمد بن بهاء الدّین محمد حافظ شیرازی معروف به لسان ‌الغیب، ترجمان الاسرار، لسان‌العرفا و ناظم‌الاولیا شاعر بزرگ قرن هشتم ایران و از مفاخیر تاریخ کشورمان می باشد.

گرایش حافظ به شیوه سخن ‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است. او از مهم ‌ترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. وی  در نوجوانی حافظ قرآن شد که به این جهت لقب حافظ را به او دادند. در مورد سال درگذشت او اختلاف کمی بین مورخان دیده می‌شود و به نظر اغلب آنان وی در سال ۷۹۲ هجری قمری از دنیا رفته است.

اگه به شیراز سفر کنید برای روزهای زیادی میتوانید برنامه گردشگری داشته باشید٬ شیراز را در اردیبهشت ماه از دست ندهید …

 

با تشکر / مجله گردشگری و توریستی

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.