0

نقش رستم مرودشت از جاذبه های تاریخی فارس

نقش رستم مرودشت از جاذبه های تاریخی فارس
بازدید 286

نقش رستم مرودشت از جاذبه های تاریخی فارس

نقش رستم مرودشت از جاذبه های تاریخی فارس !! استان فارس مرکز تجمع جاذبه های تاریخی و گنجینه های بسیار ارزشمند فرهنگی ایران زمین است. خود شهر شیراز و سایر شهرستان های این استان، در دل خود و در حومه شان از این جاذبه های تاریخی کم ندارند.

یکی از این شهرها مرودشت است که در در حومه آن مجموعه باستانی نقش رستم قرار دارد. نقش رستم در روستای زنگی آباد در شمال شهر مرودشت و در 6 کیلومتری دیگر جاذبه ارزشمند استان فارس یعنی تخت جمشید قرار گرفته است. در این مطلب بیشتر با نقش رستم مرودشت از جاذبه های تاریخی فارس آشنا می شویم.

در محوطه باستانی نقش رستم یادمان‌ هایی از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را وجود دارد. لازم به ذکر است که آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته ‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌ برجسته ویران‌ شده ای از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارند.

نقش رستم مرودشت از جاذبه های تاریخی فارس

نام سابق این مکان سه گنبدان یا دو گنبدان بوده که در میان مردم بومی این ناحیه، کوه استخر  یا کوه حاجی آباد نیز نامیده می شده است. محتمل است پس از آنکه ایرانیان بین رستم، پهلوان شاهنامه و سنگ‌ نگاره‌ های شاهان ساسانی ارتباط برقرار کردند نام نقش رستم را بر آن نهادند.

چهار آرامگاه دخمه ‌ای که در سینه کوه رحمت کنده شده‌اند متعلق به داریوش بزرگ، خشایارشاه ، اردشیر یکم و داریوش دوم پادشاهان بزرگ هخامنشی هستند که همه آن‌ ها از ویژگی‌ های یکسانی برخوردارند.

دیگر بنای مهم در محوطه نقش رستم، کعبه زرتشت نام دارد که بنایی سنگی و چهارگوش و پله دار است و در 46 متری کوه و روبروی آرامگاه داریوش دوم قرار گرفته است. جنس مصالح این بنا از سنگ آهک سفید می‌باشد و بلندی آن حدود ۱۲ متر است و فقط یه درب ورودی دارد. اصطلاح کعبهٔ زرتشت در دوران اخیر و از حدود قرن چهاردهم میلادی به این بنا اطلاق شده ‌است.

با تشکر

جاذبه های تاریخی ایران – مجله گردشگری 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.