0

باغ دلگشا شیراز اثری از دوره ساسانی

باغ دلگشا شیراز اثری از دوره ساسانی
بازدید 469

باغ دلگشا شیراز اثری از دوره ساسانی

باغ دلگشا شیراز اثری از دوره ساسانی است! بدون شک شیراز یکی از گردشگر پذیر ترین شهرهای کشورمان بوده و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی باغ دلگشا شیراز اثری از دوره ساسانی بپردازیم . اگر به این باغ تاریخی شیراز رفته باشید، قطعا دیده اید که این مجموعه مملو از گردشگران خارجی و داخلی است.

به طور دقیق اگر بخواهیم سابقه تاریخی این باغ را بیان کنیم این باغ را می توان به سه دوره‌ی ساسانیان، صفویان و قاجاریان مربوط دانست. همچنین دلیل دیگر شهرت این باغ بسیار زیبا به درختان نارنج فراوان و آب‌ نماهای زیبایش می باشد.

یکی از زیباترین المان های معماری سنتی ایرانی، باغ های ایرانی بوده اند. باغ ایرانی سه مشخصه منحصربه ‌فرد دارد که عبارتند از: قرار گرفتن در مسیر عبور جوی آب، محصور بودن با دیوارهای بلند، وجود عمارت تابستانی و استخر آب داخل باغ. در واقع گردشگران خارجی هم باغ های ایرانی را با این سه مشخصه اساسی می شناسند.

باغ دلگشا در شمال شرقی شیراز و در نزدیکی آرامگاه سعدی و در سمت جنوب تنگ آب‌ خان و در دامنه‌ کوهستان واقع شده است. سابقه‌ آبادانی باغ دلگشا به زمان پیش از اسلام و دوران ساسانیان باز می‌گردد.

باغ دلگشا شیراز اثری از دوره ساسانی

این باغ در نزدیکی کهندژ بوده که  قدمت آن به دوره هخامنشیان و ساسانیان باز می‌گردد. باغ مذکور در دوران صفویه نیز از باغ‌ های مهم و تفریحی بوده و در عکس ‌های گردشگران اروپایی هم دیده شده است. علاوه بر این، در زمان تیمور گورکانی در بهترین وضعیت خود و در اوج آبادانی بوده، به گونه‌ای که تیمور با دیدن آن، دستور ساخت باغی را با همین نام در سمرقند داد.

باغ دلگشا در دوران افشاریان هم از آبادانی برخوردار بوده است. بدترین وضعیت آن مربوط به حد فاصل دوره‌ی حکومت نادر شاه افشار تا شروع سلسله‌ زندیه است که آسیب‌های فراوانی دید و البته در زمان کریم ‌خان زند مجددا احیا شد.

همانطور که عرض شد یکی از دلایل شهرت این باغ درختان نارنج است . مساحت باغ دلگشا ۷٫۵هکتار است که درهنگام اردیبهشت شکوفه ‌های زیبای نارنج و عطر و بوی دل ‌انگیز آن‌ها فضای باغ را بسیار دلنشین می‌کند.

بنای عمارت موجود در وسط باغ که ساخت آن مربوط به دوره‌ی زندیه است، به شیوه‌ معماری کاخ‌ های ساسانی بیشاپور ساخته شده  است. این عمارت سه طبقه‌ای، دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد و شامل یک تالار بزرگ به همراه چهار شاهنشین است .

 

پیشنهاد ویژه: معرفی حافظیه شیراز

با تشکر / مجله ی گردشگری و توریستی 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.