0

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر
بازدید 198

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر ویژه ایرانگردی! ایرانیان از بزرگترین تمدن های کهن تاریخ جهان بوده و در دوران کهن به لحاظ تکنولوژی در بهترین شرایط زمان خود بوده اند. از دوران هخامنشی تا به امروز بناها و مجموعه های ساختمانی زیادی ساخته شده است و می توان در آن ها زیبایی را در کنار کار آمدی یافت.

این بناها بعضا موید فخر و شکوه تاریخ و تمدن کشورمان نیز می باشند. نمونه های زیادی از پیشرفت های تکنولوژیک ایرانیان در دوران مختلف تاریخی وجود دارد که یکی از بهترین های آنها سازه های آبی شوشتر است که همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات و نوروز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. در این مطلب به طور ویژه به معرفی سازه های آبی شوشتر می پردازیم …

سیستم آبیاری پیچیده ای از نظر مهندسی در منطقه شوشتر خوزستان وجود دارد که به سازه های آبی شوشتر معروف شده است. این سازه ها طبق مطالعات باستان شناسان بسیار قدیمی بوده و به دوران هخامنشیان و حکومت داریوش بزرگ ، حدود قرن ۵ پیش از میلاد باز می گردند.

سازه های آبی

سازه های آبی شوشتر

این سازه در دوران حکومت هخامنشیان ساخته شده است ولی در دوره ی ساسانی گسترش یافت و بازسازی شد . در حقیقت بدین صورت است که از رودخانه کارون یک مجرا جدا شده است و در اصل یک خندق در اطراف شهر بوجود آمده است تا دشمن نتواند به راحتی وارد این شهر شود.

بر روی خندق پل هایی ساخته شده و روبروی هر پل یک دروازه قرار گرفته است. در ساخت این سازه سیستمی قرار گرفته تا آب را از قنات ها به انبار های اختصاصی خانه ها ، ساختمان ها و آسیاب های آبی هدایت کند.

این تونل ها مصرف دیگری نیز داشته اند و در زمان بسته بودن دروازه ها آب را در خود ذخیره می کرده اند. این سیستم آبی در قرن ۱۹ دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است ولی امروزه می توان اثر قنات ها را در سرداب خانه های شهر یافت. امروزه بیشتر این سازه های آبی در زمینه جذب گردشگر کاربرد دارد و مناظری بدیع را خلق کرده است.

سازه های آبی شوشتر

سیستم آبی و آبیاری مورد نظر باید از یک کانال و دو سد برای هدایت آب تشکیل می شده است . یکی از این مجرا ها گرگر نام دارد که از کارون نشات می گیرد و بعد از گذشت  حدود ۵۰ کیلومتر بار دیگر به آن می پیوندد و  جزیره ی میان آب را تشکیل می دهد.

شوشتر در قسمت شمال این مجرا قرار گرفته است و اب به داخل آن می ریخته و آب باقی مانده برای مصرف به زمین های کشاورزی و باغ ها هدایت می شده است تا همگان از این سازه بهره ببرند.

بند قیصر سدی ۵۰۰ متری است  حدودا که در مسیر عبوری رود کارون واقع شده است . طبق یافته های تاریخی ساخت این سیستم آبیاری در مدت ۳ تا ۷ سال به طول انجامیده است. بعد از ریخته شدن آب در این حوزه ها به سمت دشت جنوبی هدایت می شود و در نهایت به مزارع  باغ هایی می رسد که حدود ۴۰۰۰۰ هکتار وسعت دارند.

با تشکر 

مجله گردشگری و توریستی 

نظرات کاربران

لطفا از ثبت لینک ( با هدف بک لینک ) خودداری کنید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.